Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

راهنمای سفر به شیراز | بهترین زمان سفر به شیراز

شیراز مرکز استان فارس و گنجینه فرهنگ ایرانی است. علیرغم وسعت، جمعیتی در حدود 1.5 میلیون نفر و مشکل ترافیکی وحشتناک، فضای آرام یک شهر استانی را با دانشگاهی که هنوز هم شهرت خود را حفظ کرده است. بسیاری از بازدیدکنندگان خارجی تعجب می‌کنند که خود شهر دارای آثار تاریخی بسیار کمی است، در حالی که چنین گنجینه‌های باستان‌شناسی در حومه همسایه وجود دارد، اما زلزله‌ها در طول قرن‌ها خسارات سنگینی را به همراه داشته است. سکونتگاهی از زمان هخامنشیان، از اوایل دوران اسلامی واقعاً رونق گرفت و به سرعت به شهری محصور تبدیل شد. اختلافات محلی بین جنگ سالاران در طول قرون 11 تا 12 میلادی مشکلاتی را ایجاد کرد، اما شیراز تا حد زیادی از آسیب های شدید ارتش مغول در امان ماند و تسلیم تاکتیکی آن به تیمور لنگ در سال 1395 با رونق فراوان تحت حاکمیت نوه اش پاداش گرفت.

خوشا شیراز و وضع بی مثالش

وقتی برنامه ریزی برای سفر به ایران را شروع می کنید، تعدادی مکان وجود دارد که باید در برنامه سفر خود بگنجانید. شیراز یکی از مقاصدی است که در سفر به ایران حتما دوست دارید از آن دیدن کنید. با وجود تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی و بسیاری جاذبه های تاریخی و فرهنگی دیگر، می توان شیراز را زیبایی فرهنگ و تاریخ ایرانی نامید. این شهر نه تنها به خاطر خانه‌ها، باغ‌ها و مساجد تاریخی‌اش، بلکه به‌خاطر شاعران نامی (حافظ و سعدی) که در این شهر متولد و بزرگ شده‌اند، شهرت دارد.

در این مقاله قصد داریم شیراز فوق العاده را به طور خلاصه معرفی کنیم و تمام آنچه برای سفر به شیراز نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهیم. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً یک قدم برای عاشق شدن به این شهر جذاب نزدیک تر شدید...

موقعیت شیراز

شیراز در جنوب غربی ایران در دامنه کوه زاگرس قرار دارد. در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر از غرب توسط کوه درک، از شمال به کوه های بمو و باباکوهی احاطه شده است.

بر اساس آمار (سرشماری سال 1395) جمعیت شیراز حدود 1560000 نفر است. در حالی که جمعیت کلان شهر بزرگتر حدود 2 میلیون نفر تخمین زده می شود که شیراز را به پنجمین شهر پرجمعیت ایران تبدیل می کند.

آب و هوای شیراز – بهترین زمان برای سفر به شیراز

شیراز با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتفاع شهر، چهار فصل متمایز را در طول سال می بیند. با این حال؛ بهار بهترین زمان برای سفر به شیراز است. این شهر به خاطر درختان پرتقالش معروف است. بنابراین، اگر در ماه می در شهر باشید، از بوی شکوفه های پرتقال که در سراسر شهر پخش شده است، لذت خواهید برد. تابستان کوتاه اما گرم است و در جولای به میانگین دمای بالای 39 درجه سانتیگراد می رسد. هوا در شش ماه دیگر در پاییز و زمستان سرد است و میانگین دمای پایین -15 درجه سانتیگراد در ماه دسامبر و ژانویه است.

تاریخ شیراز

تاریخ شیراز به حدود 4000 سال پیش برمی گردد. نام شیراز در کتیبه های به خط میخی باقی مانده از 2000 سال قبل از میلاد ذکر شده است. بر اساس شواهد، این شهر در دوران پیش از اسلام، در زمان سلسله هخامنشیان، یکی از شهرهای مهم بوده که در میانه مسیر بین شوش، تخت جمشید و پاسارگاد قرار داشته است. شیراز در دوره زندیه با بازسازی شهر و ساختن قلعه سلطنتی، ساختمان های اداری، مسجد و بازار توسط کریم خان زند بسیار محبوب شد. این بازار اکنون یکی از بازارهای سرپوشیده زیبا در قلب شهر است.

به اطراف شیراز بروید

اطلاعات گردشگری در بلوار اصلی کمی در غرب کاخ وجود دارد. آنها انگلیسی صحبت می کنند و می توانند نکات مفیدی را ارائه دهند و نقشه های انگلیسی داشته باشند. برای بازدیدکنندگان غیرایرانی، تاکسی احتمالا راحت ترین وسیله حمل و نقل است. با این حال حتما قبل از سوار شدن به ماشین برای قیمت مناسب چانه بزنید. اگر یک ماشین بدون علامت در حالی که شما در حال تاکسی هستید متوقف شد، نگران نباشید. بسیاری از تاکسی‌های شیراز بدون علامت هستند و همچنین به‌عنوان وسیله‌ای برای تکمیل درآمدشان، یافتن مالکان خودروهای شخصی که خود را به عنوان تاکسی معرفی می‌کنند، غیرمعمول نیست.

ارز و صرافی در شیراز

واحد پول رسمی در ایران ریال است اما رایج ترین واحد پول تومان است. کارت های اعتباری بین المللی مانند ویزا و مسترکارت در ایران کار نمی کنند. بنابراین، باید مقدار کافی پول نقد همراه خود داشته باشید یا برای تامین هزینه های خود در سفر به ایران مبادله کنید.

حمل و نقل در شیراز

شیراز یکی از کارآمدترین سیستم های حمل و نقل عمومی در ایران را دارد. اکثر مردم شهر به صورت روزانه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.متروی شهری با 6 خط دومین متروی بزرگ ایران است. با این حال، تا سال 2018 تنها خط اول عملیاتی و فعال است که از جنوب شرقی تا شمال غربی شهر امتداد دارد. تاکسی گرفتن در شیراز بسیار آسان است و در گوشه و کنار شهر پایانه های تاکسی وجود دارد. خدمات 24 ساعته به مسافران ارائه می کنند. همچنین دو پایانه اتوبوس بین شهری وجود دارد که خدمات حمل و نقل برنامه ریزی شده را به شهرهای دیگر ارائه می دهد. آنها ترمینال اتوبوس کاراندیش و پایانه اتوبوسرانی علی بن حمزه هستند. اگر دوست دارید با قطار به شیراز سفر کنید، این امکان نیز وجود دارد. این شهر از طریق راه آهن سراسری به برخی از شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران و اصفهان متصل است.

تاکسی در شیراز

با این حال همیشه بهتر است تاکسی را از طریق یک آژانس معتبر "تاکسی تلفنی" پیدا کنید. رانندگان این آژانس‌ها در ازای مبلغی معین، مسافران را به مقصد می‌رسانند، آنها را در شهر می‌رانند و همچنین در حین خرید یا انجام کارهایشان منتظر آنها می‌مانند. همه هتل ها و ساکنان محلی شماره تلفن یکی از این آژانس ها را خواهند داشت. تاکسی هایی نیز وجود دارد که توسط زنان رانندگی می شود و به طور خاص برای مسافران زن خدمات ارائه می دهند. این شهر همچنین دارای یک سرویس اتوبوس مناسب است.

قطار در شیراز

ایستگاه قطار شیراز اخیراً به پایان رسیده است و قطارهایی به تهران وجود دارد اما به اصفهان نه (اکتبر 2015). با این حال، سفر با اتوبوس کوتاه تر است (2 ساعت کمتر)، بنابراین ممکن است توصیه شود. یک اتوبوس از ایستگاه قطار به ایستگاه اتوبوس و مترو قصر دشت متصل است. قیمت در آگوست 2015 برای بلیط تک نفره 10000 واقعی بود.

مترو شیراز

مترو شیراز، سیستم حمل و نقل سریع فعلی شیراز است که در حال حاضر توسط سازمان راه آهن شهری شیراز اداره می شود. ساخت و ساز در سال 2001 آغاز شد و خدمات در خط 1 به طور رسمی در 11 اکتبر 2014 آغاز شد. 

آنچه در شیراز باید دید

تعدادی از مناظر گردشگری شیراز توسط دولت مرکزی اداره نمی‌شوند، بنابراین حکم رسمی ژوئیه 2004 مبنی بر کاهش هزینه‌های ورودی برای بازدیدکنندگان خارجی در مورد این مکان‌ها اعمال نمی‌شود.

بهترین مکان برای بازدید در شیراز

جاذبه های گردشگری تاریخی و فرهنگی متعددی در شیراز و اطراف آن قرار دارد. از جمله مقبره سعدی یا سعدیه، آرامگاه حافظ یا حافظیه، مجموعه وکیل شامل مسجد، بازار و حمام، خانه تاریخی قوام، باغ ارم، باغ شاپوری، باغ جهان نما، موزه پارس (باغ نظر)، نصیر. مسجد الملک، مسجد جامع عتیق و حرم مطهر شاهچراق را نام ببرید.

پاسارگاد

چشم انداز پاسارگاد، اولین پایتخت ایران باستان، در شمال شرقی شهر در فاصله 140 کیلومتری قرار دارد. در مسیر رسیدن به این بنای استثنایی، تخت جمشید باشکوه (پایتخت شاهنشاهی هخامنشی)، نقش رستم (به جای مانده از دو دوره هخامنشی و ساسانی) و نقش رجب (به اوایل ساسانیان برمی گردد). era) در انتظار شما هستند. پاسارگاد همیشه جزو بهترین انتخاب‌های گردشگران در سفر به شیراز است. مانوئل باندیرا، شاعر معروف برزیلی، شعری با عنوان «من به پاسارگاد می روم» سروده است. این شعر الهام گرفته از تاریخ پاسارگاد است. این تصویر نشان می دهد که چگونه این بنای تاریخی توجه همه را به خود جلب می کند.

 

دروازه قرآن

با ورود از شمال به شیراز، اولین اثر قابل مشاهده دروازه قرآن (دروازه قرآن) است که در قرن دهم در دیوارهای شهر ساخته شده است. کریم خان زند بود که دستور داد قرآنی را در سردر بگذارند تا همه مسافران هنگام خروج به راه باز از برکت برخوردار شوند.

در دهه 1950 تردد فزاینده موتوری دیکته ساخت جاده جدید و تخریب دروازه شد که در آن یک شهروند شیرازی هزینه بازسازی آن در وضعیت فعلی را پرداخت کرد. در نیمه بالای تپه، بالای دروازه، آرامگاه یکی از شاعران مشهور شیراز، خواجو کرمانی (متوفی 1352)، و یکی از هشت نقش برجسته صخره‌ای شناخته شده قاجار، cl 824 قرار دارد که فتحعلی شاه (متوفی 1834) را بر روی یک نشان می‌دهد. تاج تختی که توسط دو فرشته حمایت می شود و دو تن از پسران متعدد او در آن حضور دارند.

اخیراً این تپه ها با تراس ها، آبشارهای آبی و کیوسک عجیب و غریب و چایخانه ای به نام خواجو تزئین شده اند. در حالی که آنها مناظر بی نظیری از چراغ های شهر در شب ارائه می دهند، صدای ولگرد و آلودگی بسیار زیاد است. ادامه مطلب…

مرقد مطهر علی بن حمزه

در نزدیکی پل قرن هجدهم، حرم مطهر علی ابن حمزه قرار دارد که شاید در دوران پیش از سلجوقی برای بزرگداشت یکی از بستگان امام چهارم ساخته شده است. دو مناره، گنبد بیرونی، دهلیز ورودی و اتاق‌های حیاط آن، اما مربوط به اواخر قرن 18 و 19 است. اگر به احتمال زیاد این روزها بازدید از حرم شاهچراغ در طول اقامت شما امکان پذیر نیست، این زیارتگاه دارای آینه کاری های گسترده دوره قاجار در دیوارهای داخلی و طاق های آن است.

در حرم حرم یک ورودی وجود دارد (از خانم ها خواسته می شود چادر بزنند) و از آنجایی که هنگام ورود دیوار قبله بلافاصله به سمت راست است، باید سریعاً به این طرف یا طرف دیگر حرکت کرد تا اختلال در نمازگزاران به حداقل برسد. ادامه مطلب…

زیارتگاه شاه چراغ

زیارتگاه شاه‌چراغ، مسجد و بقعه‌ای در شیراز، ایران است که آرامگاه برادران احمد و محمد، فرزندان موسی الکاظم و برادران علی الرضا را در خود جای داده است. این دو در زمان آزار و اذیت مسلمانان شیعه توسط عباسیان به شهر پناه بردند. این مقبره در قرن چهاردهم زمانی که ملکه تاشی خاتون یک مسجد و مدرسه الهیات را در مجاورت بنا کرد، به مراکز زیارتی مشهور تبدیل شدند.

  1. شاه‌چراغ در فارسی به معنای «شاه نور» است. این مکان به دلیل ماهیت کشف مکان توسط آیت الله دستغائب (جد بزرگوار آیت الله دستغائب معاصر) به این نام داده شده است. او نور را از دور می دید و تصمیم گرفت منبع را بررسی کند.
  2. او متوجه شد که نور از قبر درون قبرستان ساطع می شود. قبری که نور ساطع می کرد حفاری شد و جسدی که زره پوشیده بود کشف شد. جسد انگشتری به دست داشت که بر روی آن نوشته شده بود «العزاتو لیلّه، احمد بن موسی» به معنای «افتخار از آن خداست احمد بن موسی». بدین ترتیب معلوم شد که این محل دفن پسران موسی الکاظم بوده است. 

برای طلوع آفتاب از مسجد صورتی دیدن کنید (مسجد نصیرالملک)

این مسجد مربوط به دوره قاجاریه در سال 1888 ساخته شد و با وجود اینکه مسجد بزرگی نیست، محبوب‌ترین مکان برای بازدید در شیراز است. نصیرالملک که برای گردشگران بیشتر با نام مسجد صورتی شناخته می شود، یک قطعه معماری باورنکردنی است و به لطف تصاویر ویروسی پرتوهای خورشیدی که به داخل نمازخانه نفوذ می کند، مشهور شده است. برای دیدن طلوع خورشید که از پنجره های شیشه ای رنگارنگ زیبا می گذرد، زود برسید و خواهید دید که چرا ده ها عکاس و بازدیدکننده هر روز به این مسجد سرازیر می شوند – شگفت انگیز است. هنگامی که عکس های خود را گرفتید، به بیرون بروید و حیاط زیبا را کشف کنید. این مسجد به دلیل کاشی های صورتی زیبا که دیوارها را تزیین کرده و فضایی آرام و آرام به آن بخشیده است، با سایر مسجدهای ایران متفاوت است.

باغ ارم (باغ ارم)

به دور از ترافیک، باغ زیبای باغ ارم، باغی است که به نام یکی از چهار باغ بهشتی که در قرآن آمده است، نامگذاری شده است. گفته می شود استاندار شیراز از موزه لوور پاریس بازدید کرده و بر همین اساس دستور افزایش قیمت ورودی را صادر کرده است. اگرچه این باغ دوست‌داشتنی است، اما کوچک است و البته برخلاف موزه لوور، آثار باستانی مشهور جهانی در آن به نمایش گذاشته نشده است.

  • این بنا توسط یکی از رؤسای طایفه قشقایی در حدود سال 1823 ایجاد شد و بعدها خانه‌ای توسط حلی محمد حسن معمار با اتاق‌های پذیرایی، نارنجستان، اصطبل و آلاچیق بازسازی شد. هر دو باغ و ساختمان در سال 1953 مصادره شد و برای استفاده شخصی در اختیار شاه فقید قرار گرفت. این زمانی بود که دیوارهای محصور اولیه خشتی از گل فرو ریختند و جای آن را حصار کشی کردند. بعداً به دانشگاه اجازه ایجاد باغ گیاه شناسی داده شد.
  • پس از سقوط رژیم پهلوی به خانواده قشقایی بازگردانده شد، اما پس از آن به دانشگاه بازگردانده شد و امروز دانشکده حقوق در آن قرار دارد. بخش‌هایی از باغ پایین خارج از محدوده است و آب به ندرت در کانال‌های آبیاری جریان دارد، اما هنوز مکان دوست‌داشتنی است. اکثر گیاهان و درختان با نام های فارسی، لاتین و انگلیسی رایج برچسب گذاری شده اند. اگر مشتاق گل رز هستید، آنها در باغ های رسمی پشت ساختمان اصلی هستند. ورود به خود ساختمان مجاز نیست، اما نمای بیرونی آن با کاشی کاری های قرن نوزدهمی زیر سقف به اندازه کافی فوتوژنیک است. تابلوی اصلی پادشاه افسانه‌ای ساسانی خسرو را نشان می‌دهد که با شاهزاده ارمنی شیرین روبرو می‌شود در حالی که در سمت راست داستان قرآنی/کتابی است که توضیح می‌دهد چگونه زیبایی یوسف نبی باعث شد که خانم‌های دربار فرعون انگشتان خود را ببرند. پوست کندن میوه در بالا، دیدار ملک سلیمان (سلیمان) و ملکه سبا، بلقیس، به تصویر کشیده شده است.
سه باغ بزرگ دیگر در شیراز وجود دارد اما دو باغ متعلق به قرن بیستم هستند

 

غذاهای محلی شیراز

در آخرین اما نه کم ترین نقطه ما در این مقاله، طعم خوشمزه شیراز را به شما می دهیم. به ندرت به کشوری سفر می کنید و بدون مزه کردن غذاهای محلی آن را ترک می کنید. این شهر یکی از مقاصد ایران با انواع غذاهای استثنایی محلی است. این شامل:

  1. کلام پلو: با برنج، گوشت، کلم و برخی دیگر از سبزیجات ایرانی درست می شود.
  2. قنبر پلو: تهیه شده با برنج، رب انار شیراز، کف گوشت و نخود.
  3. سالاد شیرازی: خوراکی است که با خیار، گوجه فرنگی، پیاز و آبلیمو یا آبغوره درست می شود.
  4. دو پیاز علو: این غذای محلی با سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و ادویه های مخصوص تهیه می شود که یکی از غذاهای مورد علاقه گیاهخواران است.
  5. قورمه بی: عمدتاً با به و گوشت درست می شود.
  6. و در نهایت؛ فالوده شیرازی: نوعی بستنی مخصوص مخلوط با شربت گلاب که در همه جای شهر پیدا می شود.
برای بازدید از این شهر زیبا و زادگاه سعدی و حافظ تور شیراز را از تورهای داخلی سپند پرواز رزرو نمایید.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.